(1) Er ist verheiratet mit Josephine van Gasteren.
Sie haben geheiratet am 20. Mai 1942 in Amsterdam (NH) , er war 21 Jahre alt.
Adv. Verloofd 9-11-1941, Getrouwd 20-5-1942
Een ander topic, dat tot gefronste wenkbrauwen leidde, was haar relatie
tot mannen. Dat is altijd een geschiedenis van toppen en dalen geweest. Zo
ook haar verhouding met Fons Rademakers, die nu wel op het dieptepunt was
geraakt. Zij moest soms lachen als zij aan haar huwelijk met Fons Rademakers
terugdacht en vroeg zich af wat haar bezield had om ‘die kleinburgerlijke
toestand aan te gaan die me nog belet zou hebben iets van de wereld te zien’.
Het idee dat zij zich dan had moeten tevredenstellen met een tweewekelijks
reisje per jaar naar Zwitserland, België of Luxemburg vervulde haar met
109
DEEL 2 – DE FAMILIE (1945-1965)
afschuw. Uit Mittenwald liet zij dan ook aan haar ouders weten dat zij schoon
genoeg had van Fons. Zij had haar advocaat ingeschakeld om de
boedelscheiding volgens haar aanwijzingen te laten regelen en waarschuwde
haar ouders tegen Rademakers’ brabantse charme. ‘Wanneer Fons dus zou
komen lamenteren, wensch ik, dat jullie je onder geen voorwaarde laat
“beetnemen” en beïnfluenceren.’ Verder kondigde zij aan een proces te
beginnen, want ze wilde dat haar ex-man nu eindelijk eens ‘over de brug
kwam’. Fons belazerde haar door de meubels en perzen achter te houden,
vond ze. Ze had zich als veel te vriendelijk en te slap laten kennen en al dat
sentimentele gedoe had geen bliksem gegeven. Zij ging het nu hard spelen.
Desnoods moest de vader van Fons, een wethouder in Roosendaal, maar
voor ‘het rijkelui’s zoontje’ opkomen en betalen. Het zou een zwarte dag voor
de Roosendalers worden, voorspelde zij oorlogszuchtig.18
Das Ehepaar wurde geschieden von 27. September 1943 bei Amsterdam (NH) .
(2) Er ist verheiratet mit (Nicht öffentlich).
Sie haben geheiratet rund 1954.
Rademakers was tijdens de Tweede Wereldoorlog enige tijd gehuwd met Josephine van Gasteren. In de jaren vijftig trouwde hij met Lili Veenman. Hij woonde aan het eind van zijn leven in Rome en later in de Franse plaats Thoiry, en overleed op 86-jarige leeftijd in een Zwitsers ziekenhuis aan de gevolgen van longemfyseem.
Biografie[bewerken]
Rademakers werd geboren als zoon van de plaatselijke gemeentesecretaris. Hij was aanvankelijk acteur en toneelregisseur. In 1955 wist hij echter voor zichzelf een beurs van de overheid voor een buitenlandse filmstage te regelen (de Filmacademie bestond in die tijd nog niet). Met de kennis die hij opdeed op de set bij Vittorio De Sica in Rome, en later bij Jean Renoir en Joris Ivens in Parijs, wilde hij bij thuiskomst een Nederlandse speelfilmindustrie helpen opzetten.
Rademakers debuteerde met Dorp aan de rivier (1958), de eerste Nederlandse speelfilm die werd genomineerd voor een Oscar.
Hij ontwikkelde een voorliefde voor verfilmingen van Nederlandstalige literaire meesterwerken. In 1963 maakte hij onder de titel Als twee druppels water een filmversie van W.F. Hermans' De donkere kamer van Damokles. In 1971 zorgde Rademakers voor opzien - althans in conservatief Vlaanderen - met zijn "gewaagde" verfilming van Stijn Streuvels' roman De Teloorgang van de Waterhoek. De film kreeg als titel Mira, naar het gelijknamige hoofdpersonage dat vertolkt werd door de debuterende Willeke van Ammelrooy. Enkele jaren later draaide hij in Nederland en Indonesië Max Havelaar (1976), een verfilming van de Multatuli-klassieker. In 1987 kreeg hij een Oscar in de categorie Beste buitenlandse film voor de film De aanslag naar de gelijknamige roman van Harry Mulisch.
In 1998 werd de Bert Haanstra Oeuvreprijs aan hem uitgereikt.
Rademakers had meer op met de Bourgondische mentaliteit van de Belgen, Fransen en de Italianen dan met de protestantse ernst van boven de Nederlandse rivieren. Stijl vond hij belangrijk, maar altijd in dienst van het verhaal. Bij Rademakers stond het drama voorop, en zijn films waren altijd gericht op het grote publiek. Behalve als regisseur was hij ook actief als filmproducent. Naast zijn eigen films produceerde hij enkele films van zijn echtgenote Lili Rademakers-Veenman, met wie hij sinds 1955 was gehuwd, en een film van Ate de Jong. Ook was hij te zien in films van anderen, onder meer in De vijanden (1968) en Vrijdag (1981) van Hugo Claus, Keetje Tippel (1975) van Paul Verhoeven, alsook in Mysteries (1978) van Paul de Lussanet.
In 2004 eindigde Rademakers op nr. 198 in de verkiezing van de Grootste Nederlander
Alphonse Marie Rademakers | ||||||||||
(1) 1942 | ||||||||||
Josephine van Gasteren | ||||||||||
(2) ± 1954 | ||||||||||
(Nicht öffentlich) |
Die angezeigten Daten haben keine Quellen.