Hij vervoerde bier van 't Spuy in Den Haag (de binnenhaven van Scheveningen)
Een gasthuis is zowel een vaartuig als een godshuis, huis tot verpleging van oude lieden of zieken. Ik neem aan dat het laatste van toepassing is, ook omdat hij heilige geestmeester was.
De Heilige Geestmeester was verbonden aan de Tafel van de Heilige Geest, het armbestuur zoals dat was ontstaan in de middeleeuwen. De Heilige Geest werd door de katholieken gezien als de Vader der Armen. Anders dan de naam doet vermoeden was de Tafel van de Heilige Geest geen kerkelijke, maar een wereldlijke instelling. De Heilige Geestmeesters waren lid van het dorpsbestuur en waren betrokken bij beslissingen over belangrijke dorpsaangelegenheden. Zij werden dan ook aangesteld en beëdigd door de plaatselijke heer. Er waren in elk dorp altijd twee Heilige Geestmeesters. Hun taak was het beheren van de bezittingen van de Tafel van de Heilige Geest, zoals huizen en voorraden graan, en toezicht houden op het uitdelen van bijvoorbeeld brood aan de armen. Na de Reformatie bleef de Heilige Geestmeester in Brabant bestaan. Katholieken werden toen uitgesloten van overheidsfuncties, maar er waren in de meeste Brabantse dorpen onvoldoende gereformeerden om alle overheidsfuncties te bemannen. Onder druk van de realiteit werden dan toch katholieken in het dorpsbestuur benoemd. In de 18de eeuw werd de naam Heilige Geestmeester gaandeweg verdrongen door de term armmeester.
Schoorsteengeld werd ook wel haardstedengeld genoemd.
Het haardstedengeld was eigenlijk een voorloper van de OZB (Onroerendezaakbelasting).
Verhuurde perceel 20b aan de Keizerstraat in Scheveningen
NS
-----> Directe voorouder van
* Jacoba Huisman
na 9 mei 1622 en voor 27 november 1622
Er ist verheiratet mit Burge Jacobs.
Sie haben geheiratet rund 1597.
Kind(er):
Ghijsbrecht Adriaens de Jagher | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
± 1597 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Burge Jacobs |