Vorfahren van Gijs en Frank Edelbroek » Vladimir 'de Heilige' van Kiev (956-1015)

Persönliche Daten Vladimir 'de Heilige' van Kiev 


Familie von Vladimir 'de Heilige' van Kiev

(1) Er ist verheiratet mit NN NN.

Sie haben geheiratet


Kind(er):



(2) Er ist verheiratet mit Rogneda van Polotsk.

Sie haben geheiratet rund 977.


Kind(er):



(3) Er ist verheiratet mit NN2 NN.

Sie haben geheiratet


Kind(er):

  1. Dobrognewa van Kiev  ± 1012-1087 


Notizen bei Vladimir 'de Heilige' van Kiev

[Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vladimir_van_Kiev :,
Vladimir van Kiev of Vladimir de Heilige, de Grote of de Apostelgelijke (Kiev of Vybut, 956 -
Berestova, 15 juli 1015) was Grootvorst van Kiev en geheel Rusland. Hij was een kleinzoon van de
H. Olga en werd na zijn dood vereerd als de bekeerder van Rusland. De naam "Vladimir" is het
gevolg van volksetymologie: in het Russisch betekent hij “heerser van de wereld”, maar in
werkelijkheid is de naam de Slavische versie van het Oudnoorse “Valdemar”, wat "beroemd door
macht" betekent.,
..,
Hij was de jongste zoon van de heerser van Kiev, Svjatoslav (zoon van Olga) en zijn minnares
Maloesja. Over Maloesja doen verschillende overleveringen de ronde: volgens een was ze een
prinses van de Drevljanen, gevangengenomen en tot slavin gemaakt door Olga nadat ze de moord op
haar echtgenoot Igor gewroken had. Omdat Olga de verhouding tussen Svjatoslav en Maloesja,
afkeurde, zou zij Maloesja hebben laten bevallen in het land van de Drevljanen (ongeveer het
huidige Galicië). Volgens andere overleveringen was ze de hof-waarzegster van Svjatoslav, of het
hoofd van de huishouding van Olga of Svjatoslav.,
..,
Voor zijn dood in 972 verdeelt Svjatoslav zijn rijk onder zijn twee wettelijke zonen: Jaropolk
krijgt het hertogdom Kiev, Galicië gaat naar Oleg. Nog tot de 18e eeuw zouden Rusland en zijn
voorlopers, het Kievse Rijk en Moskovië, het zonder vaste opvolgingsregels moeten doen. Het
resultaat was dat bijna elke troonopvolging tot een burgeroorlog leidde. Als Novgorod tegen de
verdeling in opstand dreigt te komen (in 970) weigeren beide zoons daarheen te gaan om de
mogelijke opstand te bezweren.,
..,
Svjatoslav zendt dan Vladimir (begeleid door zijn oom, Dobrynja) naar Novgorod en draagt het
bestuur over die stad aan Vladimir over. Van 972 tot 977 woedt in het Kievse Rijk een
burgeroorlog tussen Jaropolk en Oleg. Na de nederlaag van Oleg vlucht Vladimir naar de Varjagen
in Scandinavië, waar hij troepen ronselt om Novgorod en tenslotte heel Rusland terug te veroveren.,
..,
Vladimir valt het Kievse Rijk binnen in 980. Op weg naar Kiev vraagt Vladimir in Polotsk de hand
van Rogneda (Oudnoors: Ragnhild) dochter van Rogvolod (ON: Ragnvald), prins van Polotsk, en
verloofde van Jaropolk. Rogneda vindt zichzelf te edel om met de zoon van een slavin te trouwen,
maar Vladimir beantwoordt haar weigering met de verovering van de vesting van Polotsk en het
doden van Rogvolod. Hij dwingt Rogneda daarna tot een huwelijk. Polotsk was een belangrijke
vesting op weg naar Kiev en nadat hij ook Smolensk veroverd heeft, verzekert Vladimir tamelijk
gemakkelijk zijn intrede in Kiev (980).,
..,
Jaropolks raadgever, de bojaar Bloed, zet hem ertoe aan om eerst naar Rodnja te vluchten, en
daarna om zich over te geven. Jaropolk vertrouwt Bloeds en Vladimirs genadevoorstellen, maar
wordt op weg naar het hoofdkwartier van Vladimir door twee Varjagen gedood. Jaropolks postume
zoon, Svjatopolk (volgens sommigen eerder de zoon van Vladimir na de verkrachting van Jaropolks
weduwe) wordt uitgehuwelijkt aan een Poolse prinses om hem buiten de erfopvolging van Kiev te
houden. Deze manoeuvre mislukt als de Poolse schoonvader van Svjatopolk oorlog gaat voeren met
Vladimir. Svjatopolk wordt door Vladimir gevangengezet.,
..,
Heidens bewind,
Volgens vele historici was Vladimir de kandidaat van de heidenen, die bang waren dat Jaropolk
Christen zou worden (of al was). Na de machtsverovering laat Vladimir in elk geval een aantal
heidense standbeelden en heiligdommen optrekken in Kiev, hij had ook veel vrouwen en concubines.
Het heidendom leefde ook heel sterk onder het volk: nog in 983 (onder Vladimir dus) wordt in Kiev
een Christelijke Varingiër terechtgesteld samen met de zoon die hij niet aan Peroen wou offeren
(de proto-martelaren Theodoor en Ivan).,
..,
Van 980 tot 987 gaat Vladimir op veroveringstocht: hij verslaat de Vjatitsjen, de Radimitsjen en
de Baltische Jatvingers. Hij strijdt met de Polen over handelsrechten en het statuut van
Svjatopolk, onderwerpt Chazarië en verovert delen van het grondgebied van de Wolga-Bulgaren waar
hij vestingen en steden bouwt. Zoals Peter de Grote en Catharina de Grote later laat hij andere
volkeren zich in ruil voor trouw aan de heerser van Kiev in Rus’ vestigen: de Turkse stammen de
Torki en de Berendei.,
..,
Nadat Vladimir in 987 Chersonesos op de Krim (niet te verwarren met het huidige Cherson –
Chersonesos zou Korsun zijn) veroverd heeft, geraakt hij verwikkeld in de hofintriges van
Constantinopel. Hij zendt 6000 soldaten naar Constantinopel als hulp voor Basilius II tegen
Bardas Fokas. Hij vraagt tezelfdertijd de hand van Basilius' zuster, Anna.,
..,
Bekering van Rusland,
Hoewel het christendom zich al sedert de negende eeuw verspreid had in het Kievse rijk, en zowel
de Duitse Keizer Otto de Grote als de Byzantijnse keizers missionarissen gestuurd hadden, waren
de heersers van Kiev steeds heiden gebleven. Volgens de overlevering had Vladimir gezanten
uitgezonden naar Rome, Constantinopel, de joodse Chazaren en het Islamitische Wolga-Bulgarije om
het beste geloof vast te stellen. In elk geval besloot Vladimir, die zelf 7 vrouwen en honderden
concubines had, dat het moment gekomen was om zich te bekeren tot de monotheïstische godsdienst
die volgens hem Rusland het meeste voordeel zou verschaffen: de Byzantijnse ritus van het
Christendom, die de lokale kerken meer autonomie bood dan Rome (inzake taal van de liturgie)
terwijl de vorst meer controle uitoefende over de lokale kerk dan volgens de in het westen
geldende regels.,
..,
In 988 laat Vladimir zich dopen in Chersonesos. Volgens de overlevering krijgt hij daarbij het
gezicht terug, dat hij door een oogziekte tijdelijk verloren had. Vanaf de Krim komt hij met zijn
nieuwe bruid naar Kiev terug. Deze vorm van bekering sprak veel meer tot de verbeelding van de
Kievse bevolking dan een bekering door een gewone priester in Kiev.,
..,
Nadat hij de leden van zijn familie bekeerd heeft, en zijn vele vrouwen verstoten heeft, laat
Vladimir het houten afgodsbeeld van Peroen neerhalen, door paarden meeslepen en geselen voor het
in de Dnjepr geworpen wordt. Hij beveelt ook alle inwoners van Kiev zich te laten dopen tijdens
een massale doopplechtigheid. Iedereen werd opgeroepen naar de Dnjepr te komen, waarna de
priesters vanaf de oever de doopgebeden voorlazen, waarbij hele groepen inwoners onder dezelfde
naam aangeroepen werden. Waarschijnlijk spraken de priesters dezelfde taal als hun dopelingen en
waren ze Bulgaren.,
..,
Doop van Rusland,
Het gebrek aan weerstand en het gemak waarmee de inwoners van Kiev zich lieten dopen, laten
veronderstellen dat velen toen al in het geheim Christen waren. Het Christendom had in het Kievse
rijk al voor de Heilige Olga wortel geschoten. In 867 had Patriarch Photius al geclaimd dat de
Russen tot het Christendom waren overgegaan. Kiev werd door Constantinopel zelfs vernoemd in een
lijst van Orthodoxe bisdommen. Het is dan ook niet te verwonderen dat Griekse bronnen uit de 10e
eeuw de massale “doop van Rusland” zelfs niet vermelden, en de latere Nestorkroniek enkel door
Arabische bronnen (oa Yahya van Antiochië) bevestigd wordt.,
..,
Vladimir beleeft de bekering echter ook persoonlijk. Hij probeert een christelijk leven te leiden,
bouwt kerken (de eerste stenen kerk van het Kievse rijk, de kerk van de tienden en een kerk op de
heuvel waar vroeger de heidense afgoden aanbeden werden), scholen en ziekenhuizen.,
..,
Vladimir zendt zijn oom, Dobrynja, naar Novgorod om de stad tot het Christendom te bekeren. Toch
slaagt Vladimir er niet in om nog tijdens zijn leven alle Oost-Slaven te bekeren: aan de oevers
van de Oka, in de buurt van Rostov, leefden er heidenen tot in de 12e eeuw.,
..,
Naar het einde van zijn leven verdeelde Vladimir het rijk van Kiev onder zijn twaalf zonen: een
beslissing die volgens velen de eerste stap is geweest tot de versplintering van Rusland in
kleine vorstendommetjes. Vladimir stierf op 15 juli 1015 in Berestovo op weg naar Novgorod om
zijn zoon Jaroslav te straffen die zich te onafhankelijk had opgesteld. Na zijn dood maakte
Vladimirs “zoon” Svjatopolk zich tijdelijk meester van de troon van Kiev. Hij laat zijn “broers”
Boris en Gleb vermoorden, die later zoals Olga en Vladimir heilig verklaard worden. De onrust in
het Kievse rijk houdt aan tot Jaroslav de Wijze zich meester maakt van de troon. In de tussentijd
hebben de vijanden van Rusland de kaarten grondig dooreengeschud: Chazarië is onder de voet
gelopen door de nomadische Petsjenegen (1016), en Byzantium heeft zich meester gemaakt van het
westelijke Bulgarije (1018).,
..,
Nalatenschap,
Na zijn dood werd Vladimir, zoals Anna, begraven in de kerk van de Tienden. Delen van zijn lichaam
werden aan verschillende door hem gestichte instellingen geschonken om als relikwieën vereerd te
worden.,
..,
Eén van de grootste kathedralen in Kiev, de Universiteit aldaar en het Orthodoxe Theologisch
Seminarie in Crestwood, New York zijn naar hem genoemd. Catharina de Grote startte een Orde van
Sint-Vladimir (afgeschaft in 1917, maar hernomen door de Russisch-Orthodoxe kerk in 1959). Zowel
de Orthodoxe kerk als de Rooms-katholieke vieren de heilige Vladimir op 15 juli. Vladimir werd
pas in de 13e eeuw heilig verklaard (met de eerste kerk die zijn naam draagt in Novgorod in
1311-2). (volgens sommigen een gevolg van een gebrek aan mirakels). Vladimir is genoemd als de
patroon van de bekeerlingen, de moordenaars, de ouders van grote gezinnen en van Rusland. Hij
kreeg ook de titel “Gelijke van de Apostelen” (wellicht niet toevallig – zo lieten de meeste
Griekse heersers van Byzantium zich ook noemen).,
..,
Aan Vladimir zijn in de Orthodoxe kerk het Troparion t.4 (“Gij waart een koopman die kostbare
parels zocht …”) en het Kondakion t.8 (“Gij zijt voor ons als de apostel Paulos geweest …”) gewijd.,
..,
Hij bleef in vele sagen en legendes met heidense invloed bekend als Krasno Solnyshko, d.i. de
Mooie Zon. Met Vladimir eindigt de Varingische periode in de Oost-Slavische geschiedenis en
begint de christelijke periode.,
..,
Huwelijken en kinderen,
Vladimir had meerdere vrouwen en concubines. Hieronder een overzicht van bekende partners en hun
kinderen:,
..,
1. huwelijk ca. 977 met Rogneda van Polotsk (ca. 956 - ca. 999). Zij was in een eerder huwelijk
met een Zweedse edelman getrouwd geweest. In 989 gescheiden en ingetreden in een klooster. Haar
kinderen:,
- Izyaslav van Polotsk (ovl. 1001), prins van Polotsk,
- JAROSLAV de Wijze, getrouwd met Ingegerd van Zweden,
Alhoewel er tegenwoordig ook wel wordt geopperd dat hij de zoon van Anna van Byzantium was. De
monnik Nestor die een aanhanger was van de theorie dat de vorsten van Kiev van Noordse (Zweedse)
afkomst waren, leek zoveel mogelijk de relaties tussen Kiev en Byzantium te willen bagataliseren.
Hij zou daarom in zijn kroniek Jaroslav 10 jaar ouder gemaakt hebben dan hij was zodat hij kon
worden gezien als een zoon van Rogneda, die van Zweedse afkomst was. Door hem 10 jaar ouder te
maken, kon en passant ook worden verklaard waarom een jongere zoon de troon besteeg. Recent
onderzoek van de overblijfselen van Jaroslav hebben bewezen dat hij inderdaad rond 988-990
geboren is en niet rond 978. Overigens spreekt Nestor zichzelf regelmatig tegen over de leeftijd
van Jaroslav. Enkele malen duidt hij het geboortejaar van Jaroslav zelf op 988. Jaroslav kan dus
net voor of net na de scheiding van Rogneda geboren zijn. Een aanwijzing voor zijn Byzantijnse
afkomst kan zijn dat de zonen van Jaroslav allemaal Slavische namen hebben en zijn dochters
allemaal Griekse namen die in het Byzantijnse keizershuis voorkomen zoals Anna, Anastasia,
Elisabeth en mogelijk Agatha. Anna zou dan mogelijk naar haar grootmoeder vernoemd zijn. Harde
bewijzen zijn er echter niet, dus deze mogelijkheid blijft speculatief. Jaroslav zou ook de zoon
van een bijvrouw kunnen zijn.,
..,
- Mstislav de Dappere (978 - ca. 1035), 988 prins van Tmutarakan (bij de huidige stad Temryuk),
versloeg in 1024 Jaroslav in een strijd om de macht maar sloot vrede met hem en ze verdeelden
samen de Russische gebieden. Vader van de jong overleden Eustachius. Na zijn dood door een
jachtongeluk vervielen zijn gebieden aan Jaroslav. Begraven in de kerk van de Verlosser.,
- Vsevolod (ovl. 1015), prins van Vladimir (stad), in 990 van Wolynië en van Perejaslaw (ten
zuiden van Kiev),
- mogelijk Predslava (ovl. na 1018), waarschuwde in 1015 Jaroslav tegen Svjatopolk. In 1017 dong
Boleslaw I van Polen naar haar hand maar werd afgewezen. Boleslaw en Svjatopolk veroverden en
Kiev. Toen zij moesten terugtrekken voerde Boleslaw Predslava en nog een zuster met zich mee.
Predslava zou met Boleslav III van Bohemen zijn getrouwd.,
- een tweede dochter die ook door Boleslaw zou zijn meegevoerd,
..,
2. huwelijk 988 met Anna, een Byzantijnse prinses, (963 - 1008/1011), begraven in de paleiskerk te
Kiev. Geen kinderen bekend.,
3. huwelijk na 1011 met Adelia, dochter van Koenraad I van Zwaben, (ovl. na 14 augustus 1018).
Geen kinderen bekend.,
4. bijvrouw: de weduwe van Jaropolk, een Griekse vrouw,
- Svjatopolk I van Kiev,
5. bijvrouw: Olava, een Boheemse vrouw,
- Vysheslav (ovl. 1010), prins van Novgorod,
..,
kinderen van onbekende bijvrouwen:,
- Sviatoslav (vermoord na 15 juli 1015), prins van de Drevlianen, vermoord in opdracht van
Svjatopolk toen hij naar Hongarije probeerde te vluchten,
- Boris (vermoord 24 juli 1015), prins van Rostov aan de Don en later van Novgorod, leidde een
oorlog tegen de Petsjenegen. Boris werd in zijn kamp vermoord in opdracht van Svjatopolk. In 1072
herbegraven in Vishgorod, heilig verklaard. Zie ook: Boris en Gleb,
- Gleb (vermoord 5 september 1015), prins van Moerom. Door een list werd hij uit zijn stad gelokt
en vermoord in opdracht van Svjatopolk. In 1072 herbegraven in Vishgorod, heilig verklaard. Zie
ook: Boris en Gleb,
- Pozvizd,
- Sudislav (ovl. Kiev, 1062/1063). Prins van Pskov. Ca. 1035 gevangengezet door Jaroslav en na
diens dood in 1054 vrijgelaten. Sudsilav trad in een klooster en werd begraven in de kerk van
Sint Joris te Kiev.,
- Stanislav (ovl. voor 1015), prins van Smolensk,
- DOCHTER getrouwd met BERNARD I van BRANDENBURG,
- Premislava, getrouwd met de Hongaarse hertog László,
- DOBROGNEWA van Kiev, getrouwd met hertog Casimir I van Polen],

Haben Sie Ergänzungen, Korrekturen oder Fragen im Zusammenhang mit Vladimir 'de Heilige' van Kiev?
Der Autor dieser Publikation würde gerne von Ihnen hören!


Zeitbalken Vladimir 'de Heilige' van Kiev

  Diese Funktionalität ist Browsern mit aktivierten Javascript vorbehalten.
Klicken Sie auf den Namen für weitere Informationen. Verwendete Symbole: grootouders Großeltern   ouders Eltern   broers-zussen Geschwister   kinderen Kinder

Vorfahren (und Nachkommen) von Vladimir 'de Heilige' van Kiev

Olga van Kiev
± 915-969

Vladimir 'de Heilige' van Kiev
956-1015

(1) 

NN NN
????-

(2) ± 977
(3) 

NN2 NN
????-


    Zeige ganze Ahnentafel

    Mit der Schnellsuche können Sie nach Name, Vorname gefolgt von Nachname suchen. Sie geben ein paar Buchstaben (mindestens 3) ein und schon erscheint eine Liste mit Personennamen in dieser Publikation. Je mehr Buchstaben Sie eingeben, desto genauer sind die Resultate. Klicken Sie auf den Namen einer Person, um zur Seite dieser Person zu gelangen.

    • Kleine oder grosse Zeichen sind egal.
    • Wenn Sie sich bezüglich des Vornamens oder der genauen Schreibweise nicht sicher sind, können Sie ein Sternchen (*) verwenden. Beispiel: „*ornelis de b*r“ findet sowohl „cornelis de boer“ als auch „kornelis de buur“.
    • Es ist nicht möglich, nichtalphabetische Zeichen einzugeben, also auch keine diakritischen Zeichen wie ö und é.

    Verwandschaft Vladimir 'de Heilige' van Kiev



    Visualisieren Sie eine andere Beziehung

    Die angezeigten Daten haben keine Quellen.

    Anknüpfungspunkte in anderen Publikationen

    Diese Person kommt auch in der Publikation vor:

    Über den Familiennamen Van Kiev

    • Zeigen Sie die Informationen an, über die Genealogie Online verfügt über den Nachnamen Van Kiev.
    • Überprüfen Sie die Informationen, die Open Archives hat über Van Kiev.
    • Überprüfen Sie im Register Wie (onder)zoekt wie?, wer den Familiennamen Van Kiev (unter)sucht.

    Geben Sie beim Kopieren von Daten aus diesem Stammbaum bitte die Herkunft an:
    Aad Edelbroek, "Vorfahren van Gijs en Frank Edelbroek", Datenbank, Genealogie Online (https://www.genealogieonline.nl/kwartierstaat-gijs-en-frank-edelbroek/I9115.php : abgerufen 19. Juni 2024), "Vladimir 'de Heilige' van Kiev (956-1015)".