(1) Er hat eine Beziehung mit Maria Francisca Johanna Klasina Steenema.
Kind(er):
Ereignis (MYHERITAGE:REL_UNKNOWN).
(2) Er ist verheiratet mit Elsa Muller.
Sie haben geheiratet am 5. März 1931 in Amsterdam, Nederland , er war 27 Jahre alt.Quelle 5
Das Ehepaar wurde geschieden von 28. Dezember 1935 bei Amsterdam, Nederland .
(3) Er ist verheiratet mit Levina Maria den Ottolander.
Sie haben geheiratet am 24. November 1936 in Amsterdam, Nederland , er war 33 Jahre alt.Quelle 6
Willem Cornelis van Veenendaal ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
(2) 1931 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elsa Muller | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
(3) 1936 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Levina Maria den Ottolander |
Politierapport 22 januari 1942
Bronvermelding
Politierapporten '40-'45, archiefnummer 5225, inventarisnummer 6651
Gemeente: Amsterdam
Periode: 1950
WC van Veenendaal vliegenier 39 doet aangifte van diefstal van 4 zakjes van elk 1/2 kg thee.
Veenendaal, Willem Cornelis van (1903-1965)
© Huygens ING - Amsterdam. Bronvermelding: H.J. Hazewinkel, 'Veenendaal, Willem Cornelis van (1903-1965)', in Biografisch Woordenboek van Nederland. URL:http://resources.huygens.knaw.nl/bwn1880-2000/lemmata/bwn3/veenendaalwc [11-11-2015]
VEENENDAAL, Willem Cornelis van (1903-1965)
Veenendaal, Willem Cornelis van, verkeersvlieger (Utrecht 28-10-1903 - Athene 2-5-1965). Zoon van Anthonie Wilhelmus van Veenendaal, chef de bureau der Nederlandse Spoorwegen, en Wilhelmina Helena Kok. Gehuwd op 5-3-1931 met Elsa Muller. Na echtscheiding (28-12-1935) gehuwd op 24-11-1936 met Levina Maria den Ottolander. Uit beide huwelijken werden geen kinderen geboren. Uit een relatie met Maria Steenema werd 1 dochter geboren.afbeelding van Veenendaal, Willem Cornelis van
Van Veenendaal vervulde, na de middelbare school op het St. Ignatiuscollege te Amsterdam te hebben doorlopen, gedurende enige tijd functies in het verzekeringswezen en de journalistiek. In 1923 kwam hij als dienstplichtige in militaire dienst en ontving zijn opleiding tot reserveofficier bij het 16e Regiment Infanterie te Amersfoort. Na zijn bevordering, in 1924, werd hij 2e luitenant bij het 13e Regiment Infanterie te Maastricht. Op 17 mei 1926 werd hij echter overgeplaatst naar de vliegersopleiding te Soesterberg, waar hij op 13 oktober 1926 het FAI-vliegbrevet haalde en in 1927 het Groot Militair Brevet. Eerst was hij bij de Luchtvaartafdeeling van het leger (Mitrailleur- en Bomvliegtuigafdeeling), maar nog in 1927 ging Van Veenendaal met zes andere legervliegers naar de Marine Luchtvaartdienst over, die toen gebrek aan vliegers had. Hier diende hij als officier-vlieger tot per 1 mei 1929 aan deze militaire periode een einde kwam en Van Veenendaal, zoals zo vele militaire vliegers uit die periode, de overstap naar de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) maakte.
Aanvankelijk vloog Van Veenendaal voor de KLM op de Europese lijnen, om op 22 januari 1931, als tweede piloot bij de bekende Evert van Dijk, zijn eerste vlucht naar Indië te beginnen, de 27e Indiëvlucht voor de KLM. Ook op deze, de belangrijkste lijn van de KLM uit de vooroorlogse periode was Van Veenendaal sindsdien regelmatig te vinden. Opzienbarende vluchten, zoals die van de 'Pelikaan' (Smirnoff) of de 'Uiver' (Parmentier), werden door Van Veenendaal niet gemaakt. Dat hij toch tot de bekendste vooroorlogse vliegers van de KLM behoorde, dankte hij in belangrijke mate aan het feit dat hij in diverse boeken verslag wist te doen van zijn belevenissen in de lucht. Met Adriaan Viruly was hij waarschijnlijk de bekendste vlieger-schrijver uit die tijd in Nederland. Behalve over vliegen schreef Van Veenendaal trouwens wel meer, onder andere over zijn geliefde hengelsport en ook reisverhalen. Later beschreef hij in een aantal boeken ook de vroege tijd van de verkeersvliegerij en zijn herinneringen aan vliegers (van de KLM en andere) die hij in die tijd had gekend.
Ten tijde van de Duitse inval in 1940 bevond Van Veenendaal zich in Nederland. Aangezien van hogerhand was verboden de nog vlieggerede KLM-vliegtuigen van Schiphol naar Engeland over te vliegen, kwam toen, althans voorlopig, een einde aan zijn vliegend bestaan. Hij stond nu op wachtgeld, hield lezingen in den lande en aanvaardde ten slotte nog een functie bij de Amstel-brouwerij. In 1941 was hij met andere vliegers door de Duitsers korte tijd geïnterneerd te Schoorl. In het najaar van 1944 wist hij de grote rivieren over te steken naar het toen reeds bevrijde deel van Nederland. Vandaar ging hij naar Engeland, waar hij uiteindelijk bij het KLM-bedrijf in Bristol, toen onder leiding van Viruly, belandde. In augustus 1945 keerde Van Veenendaal in Nederland terug.
Na de oorlog hervatte hij zijn normale werkzaamheden als KLM-vlieger. De derde naoorlogse vlucht op de Indiëlijn werd door hem uitgevoerd. In 1949 werd hij geplaatst bij de afdeling speciale vluchten van de KLM, waarvoor hij nog vele en uiteenlopende - van VIP-transport tot dierenvervoer - vluchten uitvoerde. Na 17.477 vlieguren te hebben volbracht verliet hij in 1954 de KLM.
Het afscheid van de KLM betekende nog niet het afscheid van de luchtvaart. Per 1 mei 1954 trad hij bij de Koninklijke Luchtmacht in dienst als hoofd van de Luchtmachtvoorlichtingsdienst, een functie waarvoor zijn organisatorische en propagandische kwaliteiten hem bijzonder geschikt maakten. Hij vervulde deze functie tot 1 september 1957. Daarna leefde hij grotendeels in Griekenland, waar hij op 2 mei 1965 overleed. Op 6 mei werd hij, overeenkomstig zijn wens, op het eiland Spetsae begraven.
Willem van Veenendaal behoorde tot die generatie KLM-vliegers die, met name op de Indiëlijn, de nationale luchtvaartmaatschappijen hebben grootgemaakt. Hoewel hij zelf geen opzienbarende en tot de verbeelding sprekende vluchten heeft gemaakt (althans niet voor het brede publiek) wist hij door zijn welversneden pen en zijn sprekerstalent een belangrijke bijdrage te leveren aan de luchtvaartgezindheid van het Nederlandse volk.
P: Cockpit... (Amsterdam, [1934]); Gestroomlijnde zotheid (Amsterdam, 1936); Luchtcamera (Amsterdam, [1941]); met H. Bakker, Vliegersvrouwen (Zaandijk, 1947); Het loze vissertje (Utrecht [etc.], 1952); Tussen hemel en aarde (Utrecht [etc.], 1955); Gevleugelde herinneringen (Rotterdam, [1958]); Vlucht naar paal 5.8 '58 (Amsterdam, [1958]); Vissen en visverhalen (Eindhoven, [I960]); met A. Viruly, 't Begon op Parijs (Utrecht, 1961); Elke dag een zondag... in Griekenland (Amsterdam, [1963]); Ze vlogen als vogels (Amersfoort, [1964]); Voor dag en dauw (Amersfoort, [1964]).
L: Wm. Teuben, 'Willem van Veenendaal startte voor zijn laatste vlucht', in Avia 14 (1965) 273; Algemeen Handelsblad, 3-5-1965.
I: Persoonlijkheden in het Koninkrijk der Nederlanden in woord en beeld. Onder hoofdred. van H.P. van den Aardweg (Amsterdam 1938) 1504.
H.J. Hazewinkel
Bovenstaande biografie weerspiegelt de stand van het onderzoek tot aan het jaar van publicatie in het gedrukte deel van het BWN. Dit jaar is hieronder weergegeven. Alle daarna verschenen literatuur is niet in de tekst verwerkt en wordt evenmin vermeld in de literatuuropgave (onder L).
Oorspronkelijke versie opgenomen in: Biografisch Woordenboek van Nederland 3 (Den Haag 1989)
Laatst gewijzigd op 11-11-2015
Kind
Willem Cornelis van Veenendaal
Geboortedatum
28-10-1903
Geboorteplaats
Utrecht
Geslacht
Man
Vader
Anthonie Wilhelmus van Veenendaal
Moeder
Wilhelmina Helena Kok
Gebeurtenis
Geboorte
Datum
28-10-1903
Gebeurtenisplaats
Utrecht
Documenttype
BS Geboorte
Erfgoedinstelling
Het Utrechts Archief
Plaats instelling
Utrecht
Collectiegebied
Utrecht
Archief
463
Registratienummer
141-03
Aktenummer
2872
Registratiedatum
29-10-1903
Akteplaats
Utrecht
Collectie
Burgerlijke Stand van de gemeenten in de provincie Utrecht 1903-1942
Boek
Utrecht 1903
Willem van Veenendaal
Geboren28 oktober 1903
GeboorteplaatsUtrecht
Overleden1 mei 1965
OverlijdensplaatsAthene
LandVlag van Nederland Nederland
Beroeppiloot en schrijver
Willem Cornelis van Veenendaal (Utrecht, 28 oktober 1903 – Athene, 1 mei 1965) was een Nederlands piloot en schrijver in de pionierstijd van de KLM. Hij is vooral bekend geworden vanwege zijn vele boeken over deze tijd.[1]
In 1923 moest hij na een kortstondige baan als journalist zijn militaire dienstplicht vervullen. Na ongeveer twee jaar in de infanterie dienst te hebben gedaan werd hij in 1926 opgeleid tot militair vlieger bij de Luchtvaartafdeeling. In oktober 1926 behaalde hij zijn vliegbrevet en een jaar later zijn Militair vliegbrevet. Hij maakte geen opzienbarende vluchten, maar wist er wel boeiend over te schrijven, wat hem en zijn mede piloot en schrijver Adriaan Viruly een grote bekendheid opleverde. In 1929 trad hij in dienst bij de KLM waar hij in 1933 zijn eerste vlucht als gezagvoerder maakte. In 1931 trouwde hij met Elsa Muller, en scheidde van haar in 1935. Een jaar later trouwde hij met Levina Maria den Ottolander. Beide huwelijken bleven kinderloos.
Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog probeerden hij, Adriaan Viruly en Jan Hondong met een KLM vliegtuig naar Engeland te vluchten, maar dit werd door de top tegengehouden. Later zou hij alsnog de geallieerde zijde bereiken en vloog hij enkele malen voor de KLM Bristol-Lissabon-lijn.
Op de dag na de Watersnood van 1953 vloog Van Veenendaal met verslaggever van de Volkskrant Carel Enkelaar en met fotograaf Jan Stevens in een Dakota boven het Zuid-Hollandse en Zeeuwse rampgebied.[noot 1] Na de vlucht stelde hij telefonisch KLM-president Plesman op de hoogte van zijn bevindingen. Plesman heeft vervolgens de regering ingelicht. Dankzij de vlucht en de gemaakte pers- en fotoreportages kwam de internationale hulpverlening op gang.[2][3]
Van Veenendaal vloog nog tot 1954. Daarna was hij nog even hoofd van de Voorlichtingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht. In 1965 overleed hij aan een hartaanval. Hij ligt begraven op het Griekse eiland Spetses.
1. Virtual International Authority File (VIAF): 289727157
2. Aartsema (red.), Koen (1977) Nederland en de Zee. Wageningen: Zomer & Keuning Boeken b.v. ISBN 90 210 3917 6
3. Verkenningsvlucht boven verdronken land De Volkskrant d.d. 1 februari 1951 via Delpher.nl
Bruidegom
Willem Cornelis van Veenendaal
Beroep
vliegenier
Geboorteplaats
Utrecht
Leeftijd
27
Bruid
Elsa Muller
Geboorteplaats
Amsterdam
Leeftijd
25
Vader van de bruidegom
Anthonie Wilhelmus van Veenendaal
Beroep
bureauchef bij de Nederlandse Spoorwegen
Moeder van de bruidegom
Wilhelmina Helena Kok
Vader van de bruid
Gerard Louis Muller
Beroep
Winkelier
Moeder van de bruid
Antje Wilhelmina de Koning
Gebeurtenis
Huwelijk
Datum
05-03-1931
Gebeurtenisplaats
Amsterdam
Documenttype
BS Huwelijk
Erfgoedinstelling
Noord-Hollands Archief
Plaats instelling
Haarlem
Collectiegebied
Noord-Holland
Archief
358.6
Registratienummer
3215
Aktenummer
Reg. 7A fol. 4v
Registratiedatum
05-03-1931
Akteplaats
Amsterdam
Collectie
burgerlijke stand van de gemeente Amsterdam, Archiefdeel van (dubbele) registers van huwelijken v...
Boek
Huwelijksakten van de gemeente Amsterdam, 1931
Opmerking
Echtscheiding 28-12-1935.