Antonius Maria "Antoon" van Leest was een Nederlands dirigent en componist.
Loopbaan
Hij studeerde blaasinstrumenten, contrapunt en piano aan het Brabants Conservatorium in Tilburg. Na hierin succesvol examen te hebben gedaan, volgde hij in Utrecht ook lessen in harmonieleer, orgel en viool.
Als solist won hij eerste prijzen in Boxtel, Bergen op Zoom en Valkenswaard. Daarnaast werkte hij in Nederland en België als instructeur en dirigent. In 1917 werd hij lid van de Philips Harmonie in Eindhoven, maar hij was eveneens dirigent van vers chillende andere harmonie- en fanfareorkesten in de regio, zoals de Koninklijke Harmonie "Sophia's Vereeniging"
Van Leest was groot liefhebber van ernstige muziek. Hij kon musici als Stefan Askenase en Arthur Rubinstein tot zijn vrienden rekenen. Hij produceerde circa 400 werken voor harmonie- of fanfareorkesten. Voor bepaalde werken gebruikte Van Leest de p seudoniemen Paul Arioste, Giull, Carpelle, Jules Curtois, Maurice Mécène, André Splendeur.
In de jaren dertig opende hij op het Wilhelminaplein in Eindhoven een winkel met muziekinstrumenten en bladmuziek, maar later ook met grammofoonplaten. Deze winkel was de eerste uit de huidige keten van muziekzaken Van Leest.
Composities (selectie)
Anny, mars
Avondschemering
Berna ut Lucerna, op. 46
Briand, mars
Cecilia mars, op. 41
Churchill, mars, op. 142
Cuykse Festival Mars
De Feest-Mars
Drapeau dâ??Eindhoven, mars
Emma, mars, op. 53
Entrée Joyeuse
Feestklanken
Feestvreugde
Generaal Eisenhouwer, mars, op. 163
Grand fantaisie sur des thèmes de l'opèra "Les Huguenots" de Giacomo Meyerbeer
Herinnering aan Napels
Herautenfanfare
Herrijzend Nederland, mars, op. 175
Hollandia, mars
Huldigings-Mars
Jubelmarsch, op. 156
Jubelouverture
Juliana, mars
L'Entrée Joyeuse
Levensvreugde, mars, op. 132
Neerlands Roem
Oranje boven, mars, op. 109
Prins Bernhard, mars, op. 51
Prinses Beatrix, mars, op. 57
Prinses Irene Marsch, op. 93
Prinses Margriet Marsch
Prinses Maria (Marijke)
Radar
Roosevelt, mars, op. 186
Serenade mars
Vredes-Marsch
Vrijheids-Marsch
Welkom, mars, op. 82
Wilhelmina, mars, op. 39
Bibliografie
Wolfgang Suppan, Armin Suppan: Das Neue Lexikon des Blasmusikwesens, 4.Auflage, Freiburg-Tiengen, Blasmusikverlag Schulz GmbH, 1994, ISBN 3-923058-07-1
bron https://www.genealogieonline.nl/stamboom-willems-hoogeloon-best/
Er ist verheiratet mit Johanna Catharina de Rooij.Quellen 3, 4
Sie haben geheiratet am 9. November 1927 in Nuenen, Gerwen en Nederwetten , er war 30 Jahre alt.
Uit dit huwelijk drie kinderen
Kind(er):
Antonius Maria "Antoon" van Leest was een Nederlands dirigent en componist.
Loopbaan
Hij studeerde blaasinstrumenten, contrapunt en piano aan het Brabants Conservatorium in Tilburg. Na hierin succesvol examen te hebben gedaan, volgde hij in Utrecht ook lessen in harmonieleer, orgel en viool.
Als solist won hij eerste prijzen in Boxtel, Bergen op Zoom en Valkenswaard. Daarnaast werkte hij in Nederland en België als instructeur en dirigent. In 1917 werd hij lid van de Philips Harmonie in Eindhoven, maar hij was eveneens dirigent van vers chillende andere harmonie- en fanfareorkesten in de regio, zoals de Koninklijke Harmonie "Sophia's Vereeniging"
Van Leest was groot liefhebber van ernstige muziek. Hij kon musici als Stefan Askenase en Arthur Rubinstein tot zijn vrienden rekenen. Hij produceerde circa 400 werken voor harmonie- of fanfareorkesten. Voor bepaalde werken gebruikte Van Leest de p seudoniemen Paul Arioste, Giull, Carpelle, Jules Curtois, Maurice Mécène, André Splendeur.
In de jaren dertig opende hij op het Wilhelminaplein in Eindhoven een winkel met muziekinstrumenten en bladmuziek, maar later ook met grammofoonplaten. Deze winkel was de eerste uit de huidige keten van muziekzaken Van Leest.
Composities (selectie)
Anny, mars
Avondschemering
Berna ut Lucerna, op. 46
Briand, mars
Cecilia mars, op. 41
Churchill, mars, op. 142
Cuykse Festival Mars
De Feest-Mars
Drapeau dâ??Eindhoven, mars
Emma, mars, op. 53
Entrée Joyeuse
Feestklanken
Feestvreugde
Generaal Eisenhouwer, mars, op. 163
Grand fantaisie sur des thèmes de l'opèra "Les Huguenots" de Giacomo Meyerbeer
Herinnering aan Napels
Herautenfanfare
Herrijzend Nederland, mars, op. 175
Hollandia, mars
Huldigings-Mars
Jubelmarsch, op. 156
Jubelouverture
Juliana, mars
L'Entrée Joyeuse
Levensvreugde, mars, op. 132
Neerlands Roem
Oranje boven, mars, op. 109
Prins Bernhard, mars, op. 51
Prinses Beatrix, mars, op. 57
Prinses Irene Marsch, op. 93
Prinses Margriet Marsch
Prinses Maria (Marijke)
Radar
Roosevelt, mars, op. 186
Serenade mars
Vredes-Marsch
Vrijheids-Marsch
Welkom, mars, op. 82
Wilhelmina, mars, op. 39
Bibliografie
Wolfgang Suppan, Armin Suppan: Das Neue Lexikon des Blasmusikwesens, 4.Auflage, Freiburg-Tiengen, Blasmusikverlag Schulz GmbH, 1994, ISBN 3-923058-07-1
bron https://www.genealogieonline.nl/stamboom-willems-hoogeloon-best/
Antonius Maria van Leest | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1927 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Johanna Catharina de Rooij |
inventarisnummer 2103, 9 november 1927, Huwelijksregister Nuenen, Gerwen en Nederwetten 1927, aktenummer 12
inventarisnummer 2103, 9 november 1927, Huwelijksregister Nuenen, Gerwen en Nederwetten 1927, aktenummer 12