Er ist verheiratet mit Harmanna Alida Bodewes.
Sie haben geheiratet am 21. Juni 1905 in Delfzijl , er war 22 Jahre alt.Quelle 1
Kind(er):
Kwam met z'n ouders naar Hoogezand, werkte als fietsenmaker bij Bodewes in Martenshoek(t.o. winkel E.Ruding) Moest rijke dames die een fiets kochten leren fietsen door hen, vasthoudend aan het zadel, rond te rennen door Martenshoek. Werd daarom en mede door zijn "hollandse" (Spaarndam) afkomst de "vliegende hollander" genoemd.
In Appingdam gaan werken bij Ter Borg en Mensinga, fabriek van landbouwmachines, samen met broers Rieks(Hinderikus) en Bart(Bartrandus) Toen scheepswerf Berg en Hulshof rond 1902 uit Hoogezand naar Delfzijl verhuisde. traden de 3 broers daar in dienst; Willem(Wilhelmus) was machinebankwerker, Rieks was gieter en Bart stond achter de draaibank. Bij zijn huwelijk in 1905 verdiende Willem het meeste van de 3 broers t.w. 11 gulden per week. De kleine sleepboten die de werf bouwde moesten soms afgeleverd worden tot in Rusland. Kapitein Toxopeus( voogd van Rottum) en Willem als machinist leverden verschillende sleepbootjes af in St.Petersburg,een tamelijk gevaarlijke onderneming met een klein schip over volle zee. De terugreis ging per trein en duurde een week.Gedurende zijn afwezigheid ging z'n vrouw naar haar moeder in Farmsum.
Hij begon zijn eigen bedrijf, machinefabriek Dok, op 11 November 1911 na eerst samen met zijn zwager Adolph Bulder het bedrijf te hebben gerund onder de naam Machinefabriek Nolden & Bulder. Kernactiviteit was de levering en installatie van stoommachines voor de voortstuwing van schepen en reparatie en onderhoud hiervan. Later werden ook "land"activiteiten ontplooid bij strokarton, aardappelmeel en bietsuikerfabrieken. Het bedrijf was vooruitstrevend gezien het gebruik van het electrisch lassen, een nieuwigheid in die tijd waar voorheen autogeen(acetyleen) werd gelast d.m.v. carbid en water.Het bedrijf kreeg een van de eerste aansluitingen op het telefoonnet met het telefoonnummer 6. Ook werd al in 1925 een vrachtwagen, merk Simplex met kenteken A10899, aangeschaft en bezat het bedrijf sleep- en werkboten voor de dienstverlening in en op het water; rond 1930 behoorde de machinefabriek tot één van de 10 grootste Delfzijlster bedrijven. Wilhelmus Johannes was zowel een vakman als commercieel sterk; op basis van relaties maken en contacten leggen(vaak m.b.v.sigaartjes) haalde hij werk voor zijn bedrijf binnen. Hij had een lichte vorm van stotteren. Zoon Nicolaas( Nico) was de eerste electrisch lasser van Delfzijl en werkzaam bij zijn vader.
Wilhelmus Johannes Nolden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1905 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Harmanna Alida Bodewes |