te Velsen
Er ist verheiratet mit Wijntje de Feber.
Sie haben geheiratet am 10. April 1913 in Velsen , er war 26 Jahre alt.Quelle 6
-info Er is sprake van een akte van tussenkomst van de kantonrechter te Haarlem, waaruit van de niet-verschijning van de ouders van de bruid blijkt.
Ouders van de bruid zijn het niet eens met dit huwelijk. Zie indiening "proces-verbaal van tusschenkomst" op 21 maart 1913 bij kantonrechter Haarlem. Tevergeefs.
Uit dit huwelijk zijn minstens 3 zonen bekend: Arie, Pieter en Wijnand.
(Bron: Fa. P. Donkersloot & Zn. (1915-1982))
Fa. P Donkersloot & zn bestond uit : Vader Piet Donkersloot en zijn drie zoons Arie, Pieter en Wijnand.
"Mijn opa Piet Donkersloot (1886-1962) was vroeger met een roeiboot begonnen mensen over te zetten op het Noordzeekanaal, een verbinding tussen het nu geheten IJmuiden en Velsen-noord. Er waren 3 veerbootjes n.l. de Tempo, de Trio en de Jumbo. Later zijn ze ook met sleepbootjes erbij begonnen n.l. Ardo, Joma, Holland, Wijdo.
Het bootje van Donkersloot is nog steeds een begrip in de IJmond al varen ze niet meer."
(Bron: Cor Donkersloot, een kleinzoon van Pieter Donkersloot en Wijntje Donkersloot-De Feber)
Firma Donkersloot
Dit was een sleepboot- en veerdienstrederij te Velsen en IJmuiden.
Familiebedrijf van de familie Donkersloot.
O.m. bekend van het Trio-pontje.
De Trio was onderdeel van de vloot van de Firma Donkersloot, die 7 schepen in de vaart had:
Drie pontjes: de TEMPO, de TRIO en de JUMBO en
vier slepers: de ARDO, de JOMA, de WIJDO en de HOLLAND.
Anno 2016 zijn alle schepen nog in een goede conditie, ergens in Nederland in de vaart.
(Bron: http://www.triopontje.scarlet.nl/1-bladzijden/01_home.html, geraadpleegd 2016)
***
Het bootje van Donkersloot / Triopontje.
de firma Donkersloot te IJmuiden, langs de spoorbrug over het Noordzeekanaal.
Het pontje van Donkersloot was een begrip. De veerboten heetten TEMPO ; TRIO en JUMBO.
Ook waren er de sleepboten JOMA ; HOLLAND ; WIJDO * en ARDO.
De weg naar school en het werk (o.m. Hoogovens) was hierdoor kilometers korter dan over de gemeentepont in Velsen. Voor 7 cent werd je overgezet. Van IJmuiden naar Velsen-Noord en vice versa. Het pontje van Donkersloot lag bij de Velserspoorbrug in Velsen-Noord over het fabrieksterrein van Van Gelder. Het pontje voer altijd. Na 1960 stopte het pontje.
Toen moest men over de sluisen fietsen, dat is minder.
* De WIJDO is vernoemd naar WIJntje DOnkersloot-de Feber, de vrouw van Piet Donkersloot.
(Bron: hun kleindochter Nanna Donkersloot, op 18-12-2010, geraadpleegd 2016)
Fa. P. Donkersloot & Zn. (1915-1982)
In 1915 nam Pieter Donkersloot (07-12-1886) met zijn vrouw
Wijntje de Feber de veerdienst over het Noordzeekanaal
van IJmuiden naar Velsen over van Piet Zwart (Swart?). De veerdienst
was gelegen ongeveer één kilometer ten oosten van de
eerste sluis (de huidige kleine sluis). In 1920 na verbreding
van het Noordzeekanaal verhuisde de veerdienst naar de
Julianakade (zuidzijde) en de aan de noorderlijke oever
gelegen Noordersluis. De veerdienst speelde een belangrijke
rol in het vervoer van arbeiders van en naar de Koninklijke
Nederlandsche Hoogovens en Staalfabrieken en de papierfabriek
van Van Gelder & Zn.
De met dieselmotor uitgeruste veerpontjes TEMPO (70 passagiers),
TRIO (100 passagiers) en JUMBO (250 passagiers)
waren uitgerust met een beting, zodat ook in voorkomende
gevallen sleepwerk kon worden verricht. Deze extra bron van
inkomsten en het in dienst treden van zijn zonen Arie, Pieter
en Wijnand Donkersloot was de aanleiding om de veerdienst
uit te breiden met een sleepdienst.
In 1939 kwam dan ook de eerste echte sleepboot JOMA vernoemd naar
Pieter Donkersloots moeder JOhanna Versteeg en zijn stiefmoeder
MAria Swart in dienst. Gevolgd in 1940 door de HOLLAND
welke hij overnam van G. van Heeten uit Leiden en die op diens
werf was omgebouwd van stoomsleepboot naar motorsleepboot.
Na de Tweede Wereldoorlog volgde in 1947 de WIJDO
vernoemd naar Pieters vrouw WIJntje DOnkersloot. In 1953 volgde
wederom een nieuwe sleepboot de ARDO vernoemd naar
zoon ARie DOnkersloot.
[of genaamd naar Pieters vader die heette ook Arie, red.]
Voor het veerbedrijf en de sleepdienst was in de jaren vijftig
naast de drie zonen ook nog vijf man personeel in dienst. De
sleepboten werden voor alle voorkomende werkzaamheden
voornamelijk in het IJmondgebied ingezet.
Na beëindiging van de veerdienst in 1963 was de sleepdienst
nog de enige bron van inkomsten voor het bedrijf. Maar door
afname van sleepwerk voor hun kleine sleepbootjes werden
de bedrijfsactiviteiten in 1982 gestaakt.
(Bron: Van IJ tot IJmond, Sleepvaart op en rondom het Noordzeekanaal, blz. 32.
ik heb de genealogische gegevens daarin aangepast want daar klopte weinig van)
Pieter Donkersloot | ||||||||||
1913 | ||||||||||
Wijntje de Feber |