(1) He is married to Catharina Johanna Elisabeth Modderman.
They got married on October 31, 1907 at 's-Gravenhage , he was 27 years old.
Child(ren):
The couple were divorced from November 24, 1920 at 's-Gravenhage .
(2) He is married to Leuntje Leuntje de Wit.
They got married on May 21, 1941 at Zaandam , he was 60 years old.
Child(ren):
VIIIu. Dr. Wilhelm Theodor Boissevain, geb. Amsterdam 25 okt. 1880, theol. dr., hervormd predikant te Wilhelminadorp 1907-, te Leiden 1918-(1940), Nuis 19 mei 1945, tr. 1e 's-Gravenhage 31 okt. 1907 (echtsch. ingeschr. ald. 24 nov. 1920) Catharina Johanna Elisabeth Modderman, geb. 's-Gravenhage 16 maart 1885, Deventer 12 mei 1954, dr. van Mr. Hendrik Jacob Herman en Geerarda Tichelaar; zij hertr. Richmond (Surrey) 24 nov. 1921 Dr. Gustav Adolph Hoefer; tr. 2e Zaandam 21 mei 1941 Leuntje de Wit, geb. Roosendaal en Nispen 6 jan. 1897, Oegstgeest 12 mei 1993, dr. van Martinus Pieter en Adriana Maria Janssen. [OegstgeestJ
Uit het eerste huwelijk:
1. Euphemia Cornelia Boissevain, geb. Wilhelminadorp 3 okt.1908, Den Haag 29 Juli 1996, tr. Amsterdam 21 okt. 1943 Mr. Zeeger Willem Houttuijn Bloemendaal (naamswijziging K.B. 12 aug. 1929), geb. Wormerveer 9 okt. 1905, directeur Amsterdamsche Bank, kantoor Damrak te Amsterdam, res. Ie luitenant art., Bloemendaal 5 maart 1980, zn. van Gerard Willem Bloemendaal en Johanna Wilhelmina Straatman. [Bloemendaal]
2.Wilhelmine Johanna Friederike Boissevain, geb. Kattendijke 3 febr. 1912, oud-lerares Frans H.B.S. te Semarang ['s-Gravenhage], Den Haag 5 nov. 1994, tr. Semarang 14 mei 1937 (echtsch. ingeschr. 's-Gravenhage 18 juni 1957) Jan Hermannus Schuller tot Peursum, geb. Amsterdam 15 maart 1910, employé Nederlandsche Handel-Mij. N. V. te Amsterdam en te Semarang, directeur N.V. Bankierskantoor Lissa & Kann te 's-Gravenhage [s-Gravenhage], zn. van Mr. IJsbrand Anton en Willemina Christina Lieftinck; hij hertr. 's-Gravenhage 13 juli 1957 Lilian Eleonora van der Plas.
3.Hieronymus Boissevain (O.O.N.), geb. Wilhelminadorp 25 sept. 1917, oud-attaché Nederlandse Ambassade te Parijs, oud ambtenaar Ministerie van Buitenlandse Zaken, Den Haag 29 apr. 2001. ['s-Gravenhage]
Uit het tweede huwelijk:
4.Mr. Petronella Theodora Boissevain, geb. Leiden 2 juli 1943, Ir. Noordwijk 30 mei 1969 Mr. Kick Jurriëns, geb. Nijmegen 24 juni 1941, advocaat en procureur, zn. van Albertus Marinus en lohanna Wilhelmina Roosenboom. [Noordwijk]
GELOOF & KERKdonderdag, 3 december 2009
Henk Tijssen beschrijft levensloop van de dominee van de NSB
Ds. Boissevain: een ziende die blind was
De dominee van de NSB. Zo is de Leidse predikant Wilhelm Theodor Boissevain bekend geworden. Hij werd binnen Musserts beweging een regelrechte propagandist voor het nationaal-socialisme. Boissevain verkeerde in het tragische misverstand dat een nazistaat een ideaal middel kon worden om volk en kerk weer tot eenheid te brengen.
Door Lodewijk Kwast.
Het begon zoals in verreweg de meeste predikantencarrières: met een beroep naar een kerkelijke gemeente. Wilhelm Theodor Boissevain was in Leiden afgestudeerd en nam het beroep naar de Hervormde Gemeente van Wilhelminadorp (bij Goes) aan. Dat was in 1907 toen hij 27 jaren telde. In 1918 werd hij predikant in Leiden. Op 19 mei 1945 overleed hij te Nuis in de provincie Groningen. Tot zo ver niets bijzonders.
Maar hij sloeg een andere weg in dan het overgrote deel van zijn collegas. In 1935 namelijk werd hij lid van Musserts NSB. Hij bracht het zelfs tot persoonlijk adviseur van de partijleider. Na twee generaties leest men dat in bevreemding maar waarom zou men? Tenslotte was ook Joseph Luns van 1933 tot 1936 lid van die club. En Procureur-Fiscaal Mr. J. Zaaijer die in de herfst van 1945 voor het Bijzonder Gerechtshof in Den Haag het doodvonnis tegen Mussert vorderde, was vijftien jaar eerder nog diens medestander geweest.
Henk Tijssen, sinds kort als docent maatschappijleer werkzaam, heeft in zijn boek De dominee van de NSB, Boissevain en zijn gang van de Nederlandse Hervormde Kerk naar het Nationaal Socialisme, de curieuze levensloop beschreven.
Studeerkamergeleerde
Daarbij hoort een echtscheiding. Daarbij hoort ook een niet tot stand gekomen hoogleraarschap aan Nederlands oudste universiteit. Maar vooral studie. Boissevain neigde tot het bestaan van de studeerkamergeleerde. Zijn preken gingen gewone kerkgangers boven de pet. Negentiende-eeuwse theologen als Schleiermacher, Ritschl en Hoedemaker waren zijn geestelijke metgezellen. Maar de toen nog jonge Karl Barth kwam hij kennelijk niet tegen. Als dat hem beschoren was geweest, zou hij zijn eenzame en tragische weg wellicht niet zijn ingeslagen.
Nu echter ging hij Hoedemakers pijn om een verscheurde kerk en een verscheurd volk meer en meer delen. Zou die breuk van de nationale gemeenschap niet geheeld kunnen worden? Zou hij, Boissevain, niet een middel in Gods hand kunnen zijn?
Zo begon de geleidelijke verblinding waardoor hij niet zag dat de weg van zijn keuze op onheil moest uitlopen. Het werd de weg van aanmelding bij de NSB. Hoedemakers pijn werd de aanloop naar Boissevains oogkleppen waardoor hij de aard en het karakter van de NSB niet herkende.
Toenmalige theologen als Buskes, Miskotte en Schilder gaven beter bescheid, maar de teerling was al geworpen. De Leidse predikant werd binnen Musserts beweging een regelrechte propagandist voor het nationaal-socialisme. Hij verkeerde in het tragische misverstand dat een nazistaat een ideaal middel kon worden om volk en kerk weer tot eenheid te brengen. Er kwam tijdens de Duitse bezetting een boek van zijn hand, De kerk op den tweesprong, waarin hij de kerken van Nederland uitnodigde zich achter de politiek van Seyss-Inquart en consorten te scharen. Willens en wetens aanvaardde hij de Duitse politiek tegen Joodse Nederlanders, ook al wilde hij een uitzondering maken voor christenjoden. Hitler was in zijn ogen een genie.
Eenzaam
Boissevains levensweg werd al eenzamer. Zijn kerkenraad nam tenslotte nauwelijks notitie van hem. En na Dolle Dinsdag nam hij de vlucht naar Duitsland. Enkele maanden later keerde hij terug en diende een blauwe maandag als privésecretaris de NSB-burgemeester in Marum. Een ongelukkige val werd zijn schielijke levenseinde.
Tijssens verhaal schetst een teleurstellende levensloop. Verblinding maakte zich meester van een eerlijk zoekende ziel die zich liet bederven.
Uitgeverij Omniboek, geliëerd aan Kok in Kampen, had aan het Nederlands in deze paperback wel iets meer mogen doen. Daaraan schort wel een en ander.
i De dominee van de NSB, Boissevain en zijn gang van de Nederlandse Hervormde Kerk naar het Nationaal Socialisme. Uitgeverij Omniboek, Kampen. Door Henk Tijssen. 17,50 euro
i L.H. Kwast is emeritus-predikant in de Protestantse Kerk in Nederland en woont in Leeuwarden
Wilhelm Theodor Boissevain | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1) 1907 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(2) 1941 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Leuntje Leuntje de Wit |
Overlijdensregister Marum 1945 Aktenummer 37
Friesch Dagblad GELOOF & KERK donderdag, 3 december 2009 http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=47779