Hij is getrouwd met Adriana Maria Troost.
Zij zijn getrouwd op 12 mei 1892 te Dinteloord en Prinsenland, Noord-Brabant, Nederland , hij was toen 28 jaar oud.
Kind(eren):
Darvi
Darvi is binnen de Meeus Groep het oudste bedrijf. Opgericht in 1887 door Kees de Rooy. Met een kar brengt hij vanuit een pand in de Oostachterstraat in Dinteloord goederen rond in het dorp en in de omgeving. Met een muilezel voor zijn kar komt hij
zelfs tot in Bergen op Zoom, twintig kilometer verder.
Tot 1927 kent Dinteloord het bedrijf als firma De Rooy of later gebroeders De Rooy. Maar die naam verandert de
naam in Darvi. In de volksmond in Dinteloord staat dat voor Deze Auto Rijdt Voor Iedereen. Maar officieel is Darvi de afkorting van Dinteloordse Auto Rij- en Verhuur Inrichting. Vier generaties van de familie verdienen er honderd jaar lang de kost tot Darvi in 1987 in handen komt van de Meeus Groep. De familie verkoopt het bedrijf bij gebrek aan opvolging.
Darvi is een bedrijf met een rijke historie. Als Arjaan en Rien de Rooy in 1919 het bedrijf van hun vader overnemen, komt de groei in een stroomversnelling. Al in 1922 schrijft het bedrijf zich in voor busvervoer. En vanaf 1 september 1923 rijdt het bedrijf
onder meer de route Dinteloord-Steenbergen-Halsteren-Bergen op Zoom. In 1927 verandert niet alleen de naam in Darvi, maar openen de broers ook een nevenvestiging in Bergen op Zoom, of liever aan de Halsterseweg tussen Halsteren en Bergen op Zoom. Een paar jaar later, in 1930, kiezen ze voor een betere plek, aan het Stationsplein 15a in Bergen op Zoom. Een woning met een grote garage ernaast. Vlakbij het station. Dat is handig als je het moet hebben van het vervoer van reizigers.
In 1934 krijgt het bedrijf te maken met een gevoelige tegenslag. De Brabantse Buurtspoorwegen en Autodiensten (BBA) neemt met steun van de overheid alle lijndiensten van particuliere vervoerders als Darvi over. Tegen een bedrijf dat met steun en geld van de overheid werkt, kunnen de particuliere vervoerders niet
opboksen. Darvi stopt met de meeste lijndiensten. Alleen de lijn Tilburg-Breda blijft Darvi nog doen. Maar in 1939 moet Darvi ook deze activiteit laten gaan.
Op het moment dat het bedrijf dat net te boven is gekomen, breekt de Tweede Wereldoorlog uit. De Duitsers vorderen vrijwel alle materiaal van Darvi. Het bedrijf mag nog wel goederen vervoeren, maar dat is lastig met het beetje van het wagenpark dat nog rest. Als de oorlog voorbij is, krabbelt het bedrijf weer snel op.
Een nieuwe generatie van de familie De Rooy stroomt het bedrijf binnen. Via de Marshallhulp krijgt Darvi de beschikking over een Chevrolet en een Bedford. De groei kan beginnen. Het goederenvervoer wint snel aan belangrijkheid. Ook komt vanuit
West-Brabant de pendel op gang naar de Rotterdamse haven. En het bedrijf rijdt dagelijks lijndiensten tussen Breda en Dinteloord, Bergen op Zoom en Breda. En Bergen op Zoom-Breda-Rotterdam.
Darvi doet vanaf 1951 weer openbaar vervoer. De BBA kan de stadsdienst in Bergen op Zoom niet rendabel krijgen en wil er vanaf. Darvi neemt drie bussen over en chauffeurs van Darvi rijden voortaan de stadsdienst. Maar ook voor Darvi valt er geen geld te verdienen en op 1 januari 1953 valt het doek. Het is gedaan met het openbaar vervoer voor Darvi. Voorgoed.
De jaren vijftig en zestig laten een bestendige groei van het bedrijf zien, zowel voor het vervoer van vracht als voor de verhuizingen. En ook het busvervoer doet het goed. De vestiging in Dinteloord verhuist in die jaren naar nieuwbouw aan de Van Heemskerkstraat. Daar heeft het bedrijf drie loodsen en een kantoortje laten bouwen.
Maar als de familie De Rooy niet meer zelf de leiding heeft over het Dinteloordse bedrijf lopen de zaken minder. In 1983 valt het besluit de vrachtwagens uit Dinteloord over te hevelen naar het bedrijf in Bergen op Zoom. Alle vrachtwagens van Darvi worden geconcentreerd aan de Calandweg, in de Geertruidapolder. Aan
het Stationsplein blijven wel tot 1985 de bussen van het bedrijf gestationeerd. In dat jaar verhuizen ook de bussen naar de Calandweg. En de bedrijfsgebouwen in Dinteloord worden verkocht. In Bergen op Zoom neemt Darvi begin jaren tachtig het failliete transportbedrijf van Piet van Egeraat over. Die heeft net een nieuw complex in gebruik genomen aan de Van Konijnenburgweg. Darvi verhuist al snel hier de vrachtwagens naar deze plek.
De bussen blijven nog enige tijd aan de Calandweg, maar gaan uiteindelijk ook naar de van Van Konijnenburgweg.
In 1987 besluit de familie De Rooy tot verkoop. En komt uit bij de Meeus Groep. Bij die overname telt Darvi 35 vrachtwagens, 22 touringcars en twee verhuiswagens.
Direct na de overname splitst Meeus het werk. Nationaal vervoer komt bij Darvi terecht, ook het vervoer dat tot dan toe door Meeus Transport wordt gedaan. Meeus Transport is vanaf dat moment binnen de Meeus Groep het bedrijf voor het internationale transport, met name richting Frankrijk.
Gevestigd is Darvi in de eerste jaren na de overname nog in het pand aan de Van Konijnenburgweg. Het ligt in feite ligt pal naast Noordland 1. Darvi draait zelfstandig binnen de Meeus Groep en neemt in 1995 De Jong Transport uit Strijen over. Eigenaar Ad de Jong heeft geen opvolging. Vanaf dat moment is Darvi ook actief in
de Hoekse Waard, eerst vanuit Strijen, in 2014 vanuit Puttershoek. Het bedrijf distribueert dagelijks met een tiental vrachtwagens suiker vanaf het terrein van Suiker Unie in Puttershoek. Suiker Unie is een van de grootste klanten van Darvi. Na de overname van CSM door Suiker Unie is het vervoer alleen nog maar toegenomen, met name van verpakte suiker. Maar ook Dinteloord telt nog steeds mee. Want ook voor de vestiging van Suiker Unie in Dinteloord rijdt Darvi. Het bedrijf heeft een nieuw pand aan de Oliemolen, het
bedrijventerrein van het dorp. Dit is het vertrekpunt voor de chauffeurs van Darvi die bulktransporten voor Suiker Unie verzorgen.
Aan het busvervoer dat Darvi doet komt in 2002 een einde. Het bedrijf verliest twee grote klanten. Samen goed voor veertig ritten per dag. Voor Darvi is er geen reden meer om nog met busvervoer door te gaan. Het bedrijf raakt in gesprek met Joop Vreugdenhil. Hij komt uit het Westland en heeft zijn bedrijf Vreugde Tours verkocht. Vreugdenhil wil een nieuw touringcarbedrijf beginnen in West-Brabant en neemt het busvervoer van Darvi over.
Darvi heeft overigens nog steeds een vergunning om met touringcars te mogen rijden en het bedrijf beschikt over een VIP-bus. Die is buiten de verkoop aan Vreugdenhil
gehouden.
In 2003 komt in Bergen op Zoom een einde aan RMI, voorheen bekend als De Holland. Het bedrijf grenst aan het terrein aan de Van Konijnenburgweg waar Darvi is gevestigd. Voor de Meeus Groep is het vervolg logisch. Meeus Transport, Mepavex
en Darvi onderbrengen op het RMI-terrein. Maar de gemeente Bergen op Zoom ziet dit anders. Na lange onderhandelingen komen het RMI-terrein en de Darvi-locatie in handen van de gemeente. Meeus en daarmee ook Darvi gaan helemaal
naar Noordland waar het nieuwe hoofdkantoor verrijst en de werkplaats.
In 2006 neemt de Meeus Groep het failliete transportbedrijf Van Egeraat over. Van Egeraat bestaat als transportbedrijf niet meer. Alleen de verhuisafdeling draagt nog de naam Van Egeraat. De transportactiviteiten worden opgedeeld over MeeusTransport, Darvi, en Hartog & Bikker. Darvi is vanaf 2006 een transportbedrijf dat zich uitsluitend toelegt op vervoer binnen de Benelux. Tachtig vrachtwagens zijn dagelijks op pad, aangestuurd vanuit het hoofdkantoor op Noordland.
Bron: archief Stichting Industrieel Erfgoed Bergen op Stoom (SIEB), publicatie Bergen op Weg
Ronald de Jong
16 u
·
Artwork op Acrylglas
60-80 cm
Ronald de Jong
Cornelis Pieter de Rooij | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1892 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Adriana Maria Troost |
De getoonde gegevens hebben geen bronnen.