Dinteloord en omliggende gemeenten » Cornelis Pieter de Rooij (1863-1944)

Persoonlijke gegevens Cornelis Pieter de Rooij 


Gezin van Cornelis Pieter de Rooij

Hij is getrouwd met Adriana Maria Troost.

Zij zijn getrouwd op 12 mei 1892 te Dinteloord en Prinsenland, Noord-Brabant, Nederland, hij was toen 28 jaar oud.


Kind(eren):

  1. Adrianus de Rooij  1893-1894
  2. Adrianus de Rooij  1894-1958 
  3. Willem Jan de Rooij  1897-???? 


Notities over Cornelis Pieter de Rooij

Darvi
Darvi is binnen de Meeus Groep het oudste bedrijf. Opgericht in 1887 door Kees de Rooy. Met een kar brengt hij vanuit een pand in de Oostachterstraat in Dinteloord goederen rond in het dorp en in de omgeving. Met een muilezel voor zijn kar komt hij
zelfs tot in Bergen op Zoom, twintig kilometer verder.
Tot 1927 kent Dinteloord het bedrijf als firma De Rooy of later gebroeders De Rooy. Maar die naam verandert de
naam in Darvi. In de volksmond in Dinteloord staat dat voor Deze Auto Rijdt Voor Iedereen. Maar officieel is Darvi de afkorting van Dinteloordse Auto Rij- en Verhuur Inrichting. Vier generaties van de familie verdienen er honderd jaar lang de kost tot Darvi in 1987 in handen komt van de Meeus Groep. De familie verkoopt het bedrijf bij gebrek aan opvolging.
Darvi is een bedrijf met een rijke historie. Als Arjaan en Rien de Rooy in 1919 het bedrijf van hun vader overnemen, komt de groei in een stroomversnelling. Al in 1922 schrijft het bedrijf zich in voor busvervoer. En vanaf 1 september 1923 rijdt het bedrijf
onder meer de route Dinteloord-Steenbergen-Halsteren-Bergen op Zoom. In 1927 verandert niet alleen de naam in Darvi, maar openen de broers ook een nevenvestiging in Bergen op Zoom, of liever aan de Halsterseweg tussen Halsteren en Bergen op Zoom. Een paar jaar later, in 1930, kiezen ze voor een betere plek, aan het Stationsplein 15a in Bergen op Zoom. Een woning met een grote garage ernaast. Vlakbij het station. Dat is handig als je het moet hebben van het vervoer van reizigers.
In 1934 krijgt het bedrijf te maken met een gevoelige tegenslag. De Brabantse Buurtspoorwegen en Autodiensten (BBA) neemt met steun van de overheid alle lijndiensten van particuliere vervoerders als Darvi over. Tegen een bedrijf dat met steun en geld van de overheid werkt, kunnen de particuliere vervoerders niet
opboksen. Darvi stopt met de meeste lijndiensten. Alleen de lijn Tilburg-Breda blijft Darvi nog doen. Maar in 1939 moet Darvi ook deze activiteit laten gaan.
Op het moment dat het bedrijf dat net te boven is gekomen, breekt de Tweede Wereldoorlog uit. De Duitsers vorderen vrijwel alle materiaal van Darvi. Het bedrijf mag nog wel goederen vervoeren, maar dat is lastig met het beetje van het wagenpark dat nog rest. Als de oorlog voorbij is, krabbelt het bedrijf weer snel op.
Een nieuwe generatie van de familie De Rooy stroomt het bedrijf binnen. Via de Marshallhulp krijgt Darvi de beschikking over een Chevrolet en een Bedford. De groei kan beginnen. Het goederenvervoer wint snel aan belangrijkheid. Ook komt vanuit
West-Brabant de pendel op gang naar de Rotterdamse haven. En het bedrijf rijdt dagelijks lijndiensten tussen Breda en Dinteloord, Bergen op Zoom en Breda. En Bergen op Zoom-Breda-Rotterdam.
Darvi doet vanaf 1951 weer openbaar vervoer. De BBA kan de stadsdienst in Bergen op Zoom niet rendabel krijgen en wil er vanaf. Darvi neemt drie bussen over en chauffeurs van Darvi rijden voortaan de stadsdienst. Maar ook voor Darvi valt er geen geld te verdienen en op 1 januari 1953 valt het doek. Het is gedaan met het openbaar vervoer voor Darvi. Voorgoed.
De jaren vijftig en zestig laten een bestendige groei van het bedrijf zien, zowel voor het vervoer van vracht als voor de verhuizingen. En ook het busvervoer doet het goed. De vestiging in Dinteloord verhuist in die jaren naar nieuwbouw aan de Van Heemskerkstraat. Daar heeft het bedrijf drie loodsen en een kantoortje laten bouwen.
Maar als de familie De Rooy niet meer zelf de leiding heeft over het Dinteloordse bedrijf lopen de zaken minder. In 1983 valt het besluit de vrachtwagens uit Dinteloord over te hevelen naar het bedrijf in Bergen op Zoom. Alle vrachtwagens van Darvi worden geconcentreerd aan de Calandweg, in de Geertruidapolder. Aan
het Stationsplein blijven wel tot 1985 de bussen van het bedrijf gestationeerd. In dat jaar verhuizen ook de bussen naar de Calandweg. En de bedrijfsgebouwen in Dinteloord worden verkocht. In Bergen op Zoom neemt Darvi begin jaren tachtig het failliete transportbedrijf van Piet van Egeraat over. Die heeft net een nieuw complex in gebruik genomen aan de Van Konijnenburgweg. Darvi verhuist al snel hier de vrachtwagens naar deze plek.
De bussen blijven nog enige tijd aan de Calandweg, maar gaan uiteindelijk ook naar de van Van Konijnenburgweg.
In 1987 besluit de familie De Rooy tot verkoop. En komt uit bij de Meeus Groep. Bij die overname telt Darvi 35 vrachtwagens, 22 touringcars en twee verhuiswagens.
Direct na de overname splitst Meeus het werk. Nationaal vervoer komt bij Darvi terecht, ook het vervoer dat tot dan toe door Meeus Transport wordt gedaan. Meeus Transport is vanaf dat moment binnen de Meeus Groep het bedrijf voor het internationale transport, met name richting Frankrijk.
Gevestigd is Darvi in de eerste jaren na de overname nog in het pand aan de Van Konijnenburgweg. Het ligt in feite ligt pal naast Noordland 1. Darvi draait zelfstandig binnen de Meeus Groep en neemt in 1995 De Jong Transport uit Strijen over. Eigenaar Ad de Jong heeft geen opvolging. Vanaf dat moment is Darvi ook actief in
de Hoekse Waard, eerst vanuit Strijen, in 2014 vanuit Puttershoek. Het bedrijf distribueert dagelijks met een tiental vrachtwagens suiker vanaf het terrein van Suiker Unie in Puttershoek. Suiker Unie is een van de grootste klanten van Darvi. Na de overname van CSM door Suiker Unie is het vervoer alleen nog maar toegenomen, met name van verpakte suiker. Maar ook Dinteloord telt nog steeds mee. Want ook voor de vestiging van Suiker Unie in Dinteloord rijdt Darvi. Het bedrijf heeft een nieuw pand aan de Oliemolen, het
bedrijventerrein van het dorp. Dit is het vertrekpunt voor de chauffeurs van Darvi die bulktransporten voor Suiker Unie verzorgen.
Aan het busvervoer dat Darvi doet komt in 2002 een einde. Het bedrijf verliest twee grote klanten. Samen goed voor veertig ritten per dag. Voor Darvi is er geen reden meer om nog met busvervoer door te gaan. Het bedrijf raakt in gesprek met Joop Vreugdenhil. Hij komt uit het Westland en heeft zijn bedrijf Vreugde Tours verkocht. Vreugdenhil wil een nieuw touringcarbedrijf beginnen in West-Brabant en neemt het busvervoer van Darvi over.
Darvi heeft overigens nog steeds een vergunning om met touringcars te mogen rijden en het bedrijf beschikt over een VIP-bus. Die is buiten de verkoop aan Vreugdenhil
gehouden.
In 2003 komt in Bergen op Zoom een einde aan RMI, voorheen bekend als De Holland. Het bedrijf grenst aan het terrein aan de Van Konijnenburgweg waar Darvi is gevestigd. Voor de Meeus Groep is het vervolg logisch. Meeus Transport, Mepavex
en Darvi onderbrengen op het RMI-terrein. Maar de gemeente Bergen op Zoom ziet dit anders. Na lange onderhandelingen komen het RMI-terrein en de Darvi-locatie in handen van de gemeente. Meeus en daarmee ook Darvi gaan helemaal
naar Noordland waar het nieuwe hoofdkantoor verrijst en de werkplaats.
In 2006 neemt de Meeus Groep het failliete transportbedrijf Van Egeraat over. Van Egeraat bestaat als transportbedrijf niet meer. Alleen de verhuisafdeling draagt nog de naam Van Egeraat. De transportactiviteiten worden opgedeeld over MeeusTransport, Darvi, en Hartog & Bikker. Darvi is vanaf 2006 een transportbedrijf dat zich uitsluitend toelegt op vervoer binnen de Benelux. Tachtig vrachtwagens zijn dagelijks op pad, aangestuurd vanuit het hoofdkantoor op Noordland.
Bron: archief Stichting Industrieel Erfgoed Bergen op Stoom (SIEB), publicatie Bergen op Weg
Ronald de Jong
16 u
·
Artwork op Acrylglas
60-80 cm
Ronald de Jong

Heeft u aanvullingen, correcties of vragen met betrekking tot Cornelis Pieter de Rooij?
De auteur van deze publicatie hoort het graag van u!


Tijdbalk Cornelis Pieter de Rooij

  Deze functionaliteit is alleen beschikbaar voor browsers met Javascript ondersteuning.
Klik op de namen voor meer informatie. Gebruikte symbolen: grootouders grootouders   ouders ouders   broers-zussen broers/zussen   kinderen kinderen

Voorouders (en nakomelingen) van Cornelis Pieter de Rooij


Via Snelzoeken kunt u zoeken op naam, voornaam gevolgd door een achternaam. U typt enkele letters in (minimaal 3) en direct verschijnt er een lijst met persoonsnamen binnen deze publicatie. Hoe meer letters u intypt hoe specifieker de resultaten. Klik op een persoonsnaam om naar de pagina van die persoon te gaan.

  • Of u kleine letters of hoofdletters intypt maak niet uit.
  • Wanneer u niet zeker bent over de voornaam of exacte schrijfwijze dan kunt u een sterretje (*) gebruiken. Voorbeeld: "*ornelis de b*r" vindt zowel "cornelis de boer" als "kornelis de buur".
  • Het is niet mogelijk om tekens anders dan het alfabet in te voeren (dus ook geen diacritische tekens als ö en é).

De getoonde gegevens hebben geen bronnen.

Historische gebeurtenissen

  • De temperatuur op 30 mei 1863 lag rond de 19,2 °C. De winddruk was 1 kgf/m2 en kwam overheersend uit het west-noord-westen. De luchtdruk bedroeg 76 cm kwik. De relatieve luchtvochtigheid was 56%. Bron: KNMI
  • Koning Willem III (Huis van Oranje-Nassau) was van 1849 tot 1890 vorst van Nederland (ook wel Koninkrijk der Nederlanden genoemd)
  • Van 1 februari 1862 tot 10 februari 1866 was er in Nederland het kabinet Thorbecke II met als eerste minister Mr. J.R. Thorbecke (liberaal).
  • In het jaar 1863: Bron: Wikipedia
    • Nederland had zo'n 3,6 miljoen inwoners.
    • 1 januari » Abraham Lincoln ondertekent de emancipatieproclamatie.
    • 10 januari » De metro van Londen maakt haar eerste rit. Het is de eerste ondergrondse ter wereld.
    • 21 april » Stichting van het Bahá'í-geloof (dag van Ridván).
    • 1 juli » Afschaffing van de slavernij in Suriname, viering Ketikoti.
    • 31 oktober » Begin van de werken voor de Nieuwe Waterweg.
    • 8 december » Brand in de Iglesia de la Compañia de Jesus in Santiago, Chile. Dodelijkste gebouwbrand in de moderne geschiedenis. Tussen 2000 en 3000 doden.
  • De temperatuur op 12 mei 1892 lag rond de 12,4 °C. De luchtdruk bedroeg 77 cm kwik. De relatieve luchtvochtigheid was 54%. Bron: KNMI
  • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) was van 1890 tot 1948 vorst van Nederland (ook wel Koninkrijk der Nederlanden genoemd)
  • Regentes Emma (Huis van Oranje-Nassau) was van 1890 tot 1898 vorst van Nederland (ook wel Koninkrijk der Nederlanden genoemd)
  • Van 21 augustus 1891 tot 9 mei 1894 was er in Nederland het kabinet Van Tienhoven met als eerste minister Mr. G. van Tienhoven (unie-liberaal).
  • In het jaar 1892: Bron: Wikipedia
    • Nederland had zo'n 5,1 miljoen inwoners.
    • 13 januari » Jaap Eden wordt de eerste Nederlandse wereldkampioen in de schaatsgeschiedenis.
    • 27 maart » In Manresa (Catalonië) wordt de Bases de Manresa, een ontwerp voor een regionale grondwet, goedgekeurd.
    • 3 april » Het eerste sundae-ijsje wordt gedocumenteerd.
    • 24 mei » Octrooiaanvraag van Thomas Edison op de elektrische spoorweg.
    • 7 juni » Tijdens een vijf dagen durende uitbarsting van de vulkaan Awu op het Indonesische eiland Sangir komen 1.532 mensen om.
    • 31 oktober » Inwijding van de gerestaureerde slotkapel in Wittenberg.
  • De temperatuur op 18 februari 1944 lag tussen -3 °C en 1,9 °C en was gemiddeld -0.8 °C. Er was 1,7 uur zonneschijn (17%). De gemiddelde windsnelheid was 4 Bft (matige wind) en kwam overheersend uit het noord-oosten. Bron: KNMI
  • Koningin Wilhelmina (Huis van Oranje-Nassau) was van 1890 tot 1948 vorst van Nederland (ook wel Koninkrijk der Nederlanden genoemd)
  • Van 27 juli 1941 tot 23 februari 1945 was er in Nederland het kabinet Gerbrandy II met als eerste minister Prof. dr. P.S. Gerbrandy (ARP).
  • In het jaar 1944: Bron: Wikipedia
    • Nederland had zo'n 9,1 miljoen inwoners.
    • 30 juni » Voorlopig verschijnt het laatste nummer van het Dagblad van het Oosten.
    • 7 augustus » De Amerikaanse computertechnicus Howard Aiken presenteert op de Harvard-universiteit de eerste programmeerbare rekenmachine, de Harvard Mark I.
    • 14 september » Als eerste Nederlandse stad wordt Maastricht bevrijd van de Duitsers.
    • 8 december » Bij een overval op de Leeuwarder gevangenis Blokhuispoort worden 51 verzetsmensen bevrijd.
    • 12 december » Uitgeverij De Bezige Bij wordt opgericht.
    • 17 december » Task Force 38 komt terecht in een tropische storm (Typhoon Cobra). Er vallen meer dan 790 slachtoffers, naast schade aan de schepen gaan ook 3 torpedojagers en meer dan 140 toestellen verloren.


Dezelfde geboorte/sterftedag

Bron: Wikipedia

Bron: Wikipedia


Over de familienaam De Rooij

  • Bekijk de informatie die Genealogie Online heeft over de familienaam De Rooij.
  • Bekijk de informatie die Open Archieven heeft over De Rooij.
  • Bekijk in het Wie (onder)zoekt wie? register wie de familienaam De Rooij (onder)zoekt.

Wilt u bij het overnemen van gegevens uit deze stamboom alstublieft een verwijzing naar de herkomst opnemen:
Hans Prince, "Dinteloord en omliggende gemeenten", database, Genealogie Online (https://www.genealogieonline.nl/dinteloord-en-omliggende-gemeenten/I21891.php : benaderd 25 april 2024), "Cornelis Pieter de Rooij (1863-1944)".